Tara Vrancei
Cunoscuta si totodata renumita „Tara
Vrancei” exercita o putere de atractie datorita stravechilor traditii
de civilizatie si cultura populara pe care vizitatorul le poate cunoaste
acolo nemijlocit in realitatea etnografica, precum si faptului ca in
Vrancea se cunosc meleagurile unde s-a plamadit se pare Miorita,
meleagurile ce au o istorie adinc inscrisa in constiinta trecutului
neamului. Descoperirile arheologice, alaturi de documentele
istorico-etnografice si marturiile lingvistice, la fel ca si in alte
judete ale tarii, atesta continuitatea de viata si cultura din perioada
orinduirii comunei primitive pina in zilele noastre. Tara Vrancei
constituie o zona etnografica distincta, cu caracteristici proprii de
civilizatie si cultura populara. Ca zona etnografica Tara Vrancei este
mai putin intinsa decit teritoriul administrativ al actualului
judet. In consecinta, cel care doreste sa cunoasca judetul Vrancea, cu
valorile sale de cultura populara, cu specificul acesteia va trebui sa
strabata si alte localitati in afara celor care sint situate in Tara
Vrancei. Sa nu evitati zona viticola Odobesti (indeosebi Jaristea,
Urechesti, Golesti, Odobesti), unde intilnesti numeroase elemente
etnografice care sunt in fond dovezi de straveche civilizatie si cultura
populara romaneasca pe aceste locuri. O alta microzona de profund
interes etnografic, datorita arhitecturii traditionale ce se mentine si
originalitatii de creatie a satenilor mai ales in domeniul textilelor, o
constituie satele din lunca Siretului in aval de Focsani — Vulturu,
Suraia, etc. In Tara Vrancei se mentin si azi elemente caracteristice
ale vechilor asezari vrancene de razesi, pot fi vazute sate in hotarul
carora se faceau pana nu de mult curaturi, deci se practicau tehnici
agricole stravechi, ceea ce atesta continuitatea acestei ocupatii de
baza a poporului roman. In unele localitati se pot remarca aspecte
specifice in structura asezarii; asa, de exemplu, in Tulnici si Barsesti
vatra satului este separata in intregime de hotarul satului. Alte sate,
ca Nereju, Naruja, etc. au structura satelor de tip rasfirat, atat de
raspandita in zona noastra carpatica. Notam si faptul ca din satele
vrancene turistul poate urca usor la stanele montane pentru ca sa
cunoasca in atmosfera ei tipic traditionala toata activitatea la tarla
si stana. Mentionam ca, mai ales, pe Valea Lepsii si in zona Putnei
superioare numarul acestor tarle
era foarte mare, ca in Naruja, Nistoresti, Tulnici, Paltin, Nereju,
Barsesti, Coza traditiile pastorale sint inca binecunoscute. In multe
sate din Vrancea se pot admira locuinte construite in intregime din
barne, cu structura si amenajarea interioara ce pastreaza elementele de
baza caracteristice traditiei locale. Recomandam sa nu scape atentiei
faptul ca, sub raportul planului, casele traditionale din Vrancea au
odaia curata, denumita si casoita, in care intalneste textilele de
interior specific vrancene, precum si vechi piese de mobilier taranesc.
Caracteristice sint puretarele — tesaturi de lana ce acopera unul sau
mai multi pereti din odaia curata avand functie estetica, apoi
scoartelece au aceeasi functionalitate si servetele puse pe pereti ca
decor la oglinda, etc. Mentionam, de asemenea, si frumusetea
arhitecturii casei taranesti vrancene, care in sate ca Nereju, Tulnici,
Coza etc. pastreaza inca forme traditionale in proportie mai mare. In
care intalneste textilele de interior specific vrancene, precum si vechi
piese de mobilier taranesc. Caracteristice sint tesaturi de lana ce
acopera unul sau mai multi pereti din odaia curata avand functie
estetica, apoi ce au aceeasi functionalitate si puse pe pereti ca decor
la oglinda, etc. Mentionam, de asemenea, si frumusetea arhitecturii
casei taranesti vrancene, care in sate ca Nereju, Tulnici, Coza etc.
pastreaza inca forme traditionale in proportie mai mare. Vrancea face
parte din categoria zonelor etnografice in care populatia din mediul rural
continua sa poarte la evenimente speciale costumul traditional
specific. Remarcam faptul ca in Vrancea s-au mentinut piese de port ce
au asemanari cu unele piese de costum de pe monumentul de la Adamclisi.
Asa sunt, de exemplu, camasa incretita la git, denumita adesea in
literatura etnografica de specialitate si camasa dacica, apoi itarii
foarte lungi, strimti pe picior si incretiti ca un fel de armonica,
gluga de lana utilizata si azi de ciobani atat pentru a-i apara de
intemperii, cat si pentru a-si transporta hrana. In Vrancea apare cu
totul remarcabila si activitatea creatorilor populari mai ales in
domeniile prelucrarii artistice a lemnului, in broderia pe piele, in
cusaturi, in confectionarea de masti, etc. Sunt renumite pentru
frumusetea lor indeosebi tiparele de cas confectionate din lemn, piese
caracteristice pentru arta populara din aceasta zona, alaturi de care am
situa si vasele de lemn pirogravate, fluierele, bitele ciobanesti,
mastile. Bogatia si originalitatea produselor mestesugaresti fac
posibila si organizarea unor expozitii ale creatorilor de arta populara,
care recomandam a fi vizitate in trecere prin Focsani. In judet se mai
pastreaza obiceiuri si datini, legate in special de Anul nou, care se
desfasoara in forme traditionale si cu care prilej se folosesc foarte
mult mastile. Este cu totul remarcabila activitatea in domeniul miscarii
artistice de amatori, in judet existand un mare numar de formatii
folclorice care promoveaza valorile locale autentice ale culturii
populare. In Focsani are loc anual, de regula in ultima saptamana a lui
octombrie, „Festivalul folclorului vrancean” prilejuind anual o trecere
in revista a celor mai valoroase traditii etnografice si folclorice.
Intr-un judet in care exista o zona etnografica cu traditii de
civilizatie si cultura populara atat de bogate si originale, nu ne este
deloc usor sa optam pentru un numar mic de sate pe care sa le recomandam
spre vizitare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu