Muzeul Taranului Roman Bucuresti Muzeul de la Sosea. Mereu actual din 1906
Pe baza Decretului Regal nr. 2777 din 13 iulie 1906, semnat
de Regele Carol I, Mihail Vladescu, inspiratul ministrul al cultelor din
acea vreme, il numeste pe Al. Tzigara-Samurcas director al Muzeului de
Etnografie, de Arta Nationala, Arta Decorativa si Arta Industriala, care
a functionat pe locul fostei monetarii a statului pana in 1912, cand se
pune piatra de temelie a ceea ce avea sa devina cladirea neo-romaneasca
a "Muzeului de la Sosea", cum il vor alinta multa vreme bucurestenii.
Dar finalizarea constructiei va astepta cateva decenii, avand de
infruntat adversitatile vremurilor si ale oamenilor. De la inceputul
secolului al XX-lea si pana in prezent, Muzeul de la Sosea a fost insa
permanent in actualitate, istoria sa insotind si reflectand constructia
nationala si vicisitudinile sale.
Aceasta istorie incepe, intr-un fel, inainte de infiintarea
institutionala a muzeului, curand dupa aparitia Principatelor Unite. In
aceasta perioada de inceput al constructiei nationale, Taranul devine
deja o referinta simbolica centrala a identitatii noastre, iar cultura
taraneasca incepe sa-i intereseze tot mai mult pe oraseni. Pentru a da
un impuls industriei casnice, ce suferea din pricina concurentei
produselor straine (la moda si, in plus, mai ieftine, fiind create
industrial), Al. I. Cuza da, in 1863, o ordonanta pentru organizarea
unor expozitii in care sa intre si produse ale industriei casnice
taranesti. Astfel, la 20 mai 1863, se deschide la Obor, sub conducerea
lui Ion Ionescu de la Brad, "expositiunea nationala de la Mosii de vite,
de flori, de legume, de produse agricole si industriale". Apar primele
colectii private, expozitii nationale si participari ale Romaniei la
expozitiile universale. Incepe sa se puna deja problema unui muzeu
national, care sa adaposteasca in special produsele artistice ale
poporului roman.
"Pentru a schita un arbore genealogic, trebuie sa desemnezi
mai intai niste stramosi", nota Irina Nicolau, povestind istoria
Muzeului Taranului Roman. Iar acest stramos indepartat a fost Muzeul
National de Antichitati (infiintat in 1864 de acelasi Al. I. Cuza). Aici
se va organiza in 1875, la propunerea lui Titu Maiorescu, "o sectiune
deosebita in care sa se expuna lucrarile de arta textila facute in tara:
imbracaminte, covoare, panzarii, postavuri, etc.". Exponatele vor
proveni, in principal, din colectia locotenent-colonelului Dimitrie
Pappasoglu, care organizase deja, in 1864, un mic muzeu intr-un pavilion
al casei sale. O serie de obiecte din colectiile MTR dateaza din acea
perioada.
Aceste prime incercari muzeale se fac insa fara nici o
ordine si fara o viziune muzeografica propriu-zisa, ceea ce il va face
pe Tzigara Samurcas sa se intrebe, retoric: "Suntem vrednici de un muzeu
national?". Si sa se straduiasca o viata intreaga pentru a raspunde
afirmativ si a realiza acest deziderat al unui adevarat muzeu national.
Prima sa forma este aceea a "Muzeului de Etnografie, de Arta
Nationala, Arta Decorativa si Arta Industriala", denumire pe care
Tzigara-Samurcas o considera "prolixa si inutil de complicata". Viziunea
despre menirea si amenajarea unui asemenea muzeu se decanteaza in timp,
fiind exprimata si prin schimbarea denumirii muzeului in "Muzeul de
Etnografie si Arta Nationala", iar apoi in "Muzeul de Arta Nationala
Carol I". Arta taraneasca devenise nationala !
Muzeul de la Sosea isi va continua periplul istoric si dupa
schimbarile fundamentale de dupa cel de al doilea razboi mondial.
Evitand la limita sa devina cazarma a armatei eliberatoare, cladirea se
va transforma, incepand cu 1953, in Muzeul Lenin-Stalin, apoi al
Partidului Comunist Roman, a Miscarii Revolutionare si Democratice din
Romania, pentru a ajunge tot mai mult, in ultimii ani de regim comunist,
un fel omagiu muzeal al presedintelui Nicolae Ceausescu. Colectiile vor
fi alungate din sediul lor, adunate o vreme in cladirea palatului
Stirbey din Calea Victoriei, unde vor alcatui Muzeul de Arta Populara al
Republicii Socialiste Romania sub conducerea lui Tancred Banateanu, iar
apoi ingramadite in depozitele Muzeului Satului. Aici vor astepta,
intr-o relativa uitare, vremuri mai bune.
Acestea vor veni imediat dupa revolutia din 1989. Pe 15
februarie 1990, un nou ministru inspirat, Andrei Plesu, face un nou act
intemeietor numindu-l, si la recomandarea insistenta a lui Dan Haulica,
pe pictorul Horia Bernea director al nou (re)infiintatului Muzeu al
Taranului Roman.
"Incepem sa facem liste de nume pentru noul muzeu", isi
aducea aminte Irina Nicolau, una dintre principalele colaboratoare ale
lui Horia Bernea, in jurnalul sau. Cum sa-i spunem? Cum e mai potrivit?
Doamne, pentru ce nu am pastrat hartia! Stiu precis ca Horia le
numerotase si ca ajunsesem la vreo douazeci si ceva de nume. Muzeul
Taranului Roman lui i-a scapat, dar nu-i placea. Dupa cateva ceasuri a
fost ales tocmai acest nume care, cel putin in primii ani, pe multi i-a
enervat. Taran? Este peiorativ, pretindeau francezii. Roman? Este
limitativ si politic incorect, pretindeau altii. Mai tarziu ne-a parut
si noua rau ca nu i-am zis Muzeul Taranului, pur si simplu." Iar mai
departe: "Dupa un an si ceva, inca ne mai luptam sa adaugam numelui un
subtitlu "Muzeu national de arte si traditii". Renuntam. Tot raul spre
bine: am fi intrat intr-o familie de muzee europene cu care nu avem
nimic in comun".
Intr-adevar, Muzeul Taranului Roman nu este un muzeu
etnografic, in sensul clasic al cuvantului. Chiar dimpotriva. "Vom
studia satul, omul actual, taranul asa cum este", declara Bernea, "dar
vom intelege ce s-a intamplat numai daca avem, bine configurat, in
muzeu, modelul, satul traditional. Deschis la prefaceri si la timpul
prezent pana la a fi scandalos pentru muzeografii clasici, Muzeul
Taranului Roman tine deci sa pastreze o ancorare ferma si permanenta in
acest model arhetipal. Numele muzeului poate induce astfel in eroare: nu
este vorba despre un muzeu de societate, care sa prezinte cu fidelitate
viata si creatia comunitatilor taranesti din anumite zone si epoci
determinate ale tarii, ci despre ceea ce Irina Nicolau numea "omul
traditional", iar Gabriel Liiceanu considera ca fiind "universalitatea
de tip uman pe care o reprezinta taranul". Muzeul Taranului Roman este
astfel muzeul unei spiritualitati oarecum atemporale, de care
initiatorii sai au fost in mod evident indragostiti si pe care au
propus-o ca un reper posibil pentru lumea actuala.
Aceasta viziune mai degraba universalista decat
particular-etnografica a adus, de fapt, marea recunoastere
internationala din anul 1996: premiul EMYA pentru cel mai bun muzeu
european al anului. Pe de alta parte, prin expozitiile temporare si
colectiile sale vechi dar si recente, prin targurile sale deja
traditionale si promovarea "produselor taranului roman", prin
activitatile sale cu copiii si, in curand, cu varstnicii, prin
diversitatea actiunilor sale culturale (lansari de carte si dezbateri,
concerte si filme antropologice, colocvii si seri culturale etc.) Muzeul
Taranului Roman incearca sa se pastreze permanent in actualitate.
Posesorul unor colectii de obiecte deosebit de bogate
(icoane, troite, cruci, ceramica,tesaturi, costume, podoabe etc.),
adapostit intr-o cladire - monument istoric, in stil neo-romanesc,
Muzeul Taranului Roman practica o muzeografie cu totul aparte, care i-a
prilejuit, in anul 1996, onoarea atribuirii trofeului EMYA - European
Museum of the Year Award.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu