Cetatile dacice din Muntii Orastiei (Sarmizegetusa Regia, Costesti
Cetatuia, Costesti Blidaru, Luncani - Piatra Rosie, Capalna, Banita) au
fost incluse in 1999 in patrimoniul UNESCO.
Ele se afla pe
teritoriul judetelor Alba si Hunedoara, fiind remarcabile prin faptul ca
au rezistat "la granita dintre cultura latina din centrul Europei si
cultura ortodoxa din sud-estul Europei" (UNESCO).
Sanctuarele
dacice de la Sarmizegetusa Regia indica predominarea unui cult solar sau
urano-solar in secolele I i. Hr.- I d. Hr. Marile Piramide din Egipt,
din Valea Regilor, au fost construite dupa forma constelatiei Orion,
fiind interpretate ca o harta a cerului care calcula evenimentele
ceresti. Despre sanctuarele dacice de la Sarmizegetusa Regia se crede ca
ar fi avut o intrebuintare asemanatoare, fiind un mare calendar care
reflecta cunostintele avansate de astronomie ale dacilor.
Marele
sanctuar circular are un diametru de 29,40 m. Cei 180 de stalpi ingusti
de andezit reprezinta tot atatea zile, iar stalpii lati, numarul zilelor
dintr-o luna. Felul in care erau dispusi stalpii arata ca lunile erau
impartite in cinci perioade a cate sase zile. Pe baza cercetarilor s-a
ajuns la concluzia ca anul dacic numara 12 luni de cate 30 zile.
Pe
langa marele sanctuar exista un sanctuar circular mai mic si cinci
sanctuare patrulatere, dintre care unul de dimensiuni impresionante.
Spectaculos este asa-numitul "Soare de andezit" - un disc central cu
diametrul de circa 7 metri, continuat de zece raze, de forma
trapezoidala, dar cu laturile exterioare cioplite in arc de cerc,
fiecare lunga de 2,76 m. O raza lunga, indreptata spre nord, are unul
din capete la marginea exterioara a altarului.
O alta explicatie
asupra semnificatiei sanctuarelor poate fi regasita in credinta dacilor
in nemurirea sufletului, cele 7 sanctuare de la Sarmizegetusa fiind
reprezentarea unor vami ceresti.
Dacii aveau o gandire aparte
despre moarte, gandire care nu a fost imprumutata de la romani (care
credeau ca sufletul celui decedat locuieste in mormant). Ei aveau
credinta ca sufletul trebuia sa ajunga cat mai repede in cer, astfel ca
trupurile celor morti se incinerau. Distanta pana la cer era parcursa cu
ajutorul pasarii sufletului. Reprezentarea acesteia a fost gasita in
incinta sacra de la Sarmizegetusa Regia si in incinta cetatii Fetele
Albe, pe semicalotele din calcar, alaturi de care sunt reprezentate in
relief si 7 orbite planetare.
Pasarea sufletului sculptata pe cele
doua fete tesite ale semicalotei este foarte stilizata. Se pot distinge
usor gatul pasarii impreuna cu varfurile aripilor indreptate spre cer.
In
incinta sacra, sufletul era initiat din timpul vietii pentru a trece
cele 7 vami planetare. In fiecare dintre cele 7 sanctuare se desfasurau
ritualuri pentru ca sufletul celui initiat sa traiasca vesnic. Sufletul
trebuia sa se desprinda de corp la fel cum se desprinde o pasare de
pamant. Numai pasarea sufletului stia parolele si putea strabate toate
vamile ceresti.
La aparitia crestinismului s-a creat o adevarata
osmoza intre ritualurile de inmormantare dacice si cele romane. Astfel
ca acum mortii erau inhumati si nu incinerati, dar sufletul nu traia in
mormant (ca la romani), ci in cer (ca la daci). Mortii se ingropau pe
directia est - vest.
Ritualul Pasarii Sufletului se mai pastra la
sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX in zona Carpatilor
Meridionali; centrul acestei credinte era, se pare, in Muntii Orastiei.
In aceasta regiune, la capataiul mortului se punea un stalp funerar cu
motive geometrice, iar deasupra stalpului o pasare de lemn.
Aceste
ritualuri se mai pastreaza in prezent doar in satele Purcareti si
Ciungul Mare, de la care, urcand, se poate ajunge la Sarmizegetusa
Regia.
Obiceiul funerar al pasarii sufletului consta din asezarea
unui stalp de lemn la capatul sau la varful caruia era asezata o pasare
de lemn, doar in cazul unui barbat insurat, decedat.
Pasarea
simboliza sufletul mortului, fiind pastrata cu strictete timp de 40 de
zile cat dura inaltarea sufletului la cer. Daca nu era respectata
aceasta datina, se credea ca sufletul mortului poate intra accidental in
alt animal, fiind astfel impiedicata urcarea lui la cer.
Constantin
Brancusi, nascut in zona de sud a Carpatilor Meridionali, s-a inspirat
din aceste vechi traditii si a dorit sa ridice la Targu Jiu o Coloana
nesfarsita dupa modelul stalpilor funerari, iar in varful lui sa aseze o
pasare nemuritoare, pasarea sufletului. Pana la urma, acestea au fost
realizate separat: Coloana Infinitului (stalpul funerar) si Maiastra
(pasarea sufletului).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu