Prostitutia in Bucuresti
1.București și-a asigurat din cele mai vechi timpuri o reputație de
oraș al sexului, al curvelor, al prostituției. O lege de la începutul
secolului permitea practicarea fără fereală a celei mai vechi meserii
din lume. Exista “Crucea de piatră”, cartier rău famat, plin cu
bordeluri- de la cele mai dichisite la cele mai amărîte. Adolescenții –
elevi de liceu, militari în permisie, ucenici și calfe- aici învățau
tainele amorului. Cel mai vestit bordel era Casanova, construit de
cîteva matroane și proxeneți.
Dar nu numai aici găseai sex la discreție ci și în hoteluri
indiferent de gradul de confort – la Athenee Palace, Ambasador,
Splendid, Lido. Dar și altele mai prost plasate, la Bristol, Astoria,
etc. Alte dame de consumație “făceau trotuarul”, adică se plimbau de sus
în jos pe o anumită porțiune, la aceeași ore, 18-24. Aici erau reperate
de clienți dornici de plăceri. Tariful se negocia rapid. Depindea de
nurii damei și de cît de amețit de băutură era domnul. Traseul lor era
cuprins între străzile Schitu Măgureanu, bd Elisabeta, Zalomit, Domnița
Anastasia, Eforie, Beldiman, Academiei, Regală. După acostare, clientul
era condus într-o garsonieră din vecinătate sau într-un hotel, unde
camera se închiria cu ora. Poliția -ca și azi- închidea ochii.
Semnele
acestei vieți vesele s-au păstrat și în amintirile unor străini. Aflat
la București în 1915, (în România era pace, dar Europa era războiu),
John Reed scria : “…There are more cocottes in Bucharest in proportion
to the population than in any other cities of the world. No one does
anything, but screw, drink, and gabble.” Mareşalul Mackensen, care
ocupase doi ani Bucureştii cu armata sa, în timpul retragerii din
decembrie 1918, observa : ” Am venit la Bucureşti în urmă cu doi ani, cu
o legiune de eroi cuceritori. Părăsesc oraşul cu o trupă de gigolo şi
tîlhari.“ După parerea mareşalului, Bucureştiul a avut un efect mai
distrugător decît bătăliile purtate pe cîmpul de lupta. William Starkie,
un scriitor irlandez, într-o carte apărută în 1933, iată ce scria :
“Bucharest is the town of the one street, one church and one idea…”.
Vera Atkins, a adăugat la acest citat unul singur cuvînt “sex!…”. Vera
Atkins, a fost o spioancă britanică, născută la Bucureşti, în 1908,
emigrată în Anglia în 1934. Cunoştea bine societatea bucureşteană. Anii
40 au cunocut o intensă colaborare la orizontală a frumoasele autohtone
– întîi cu nemții, apoi cu rușii.
În anii 60 ai secolului XX, pentru prima dată după război, românii
vedeau străini în număr mare. Italienii, nemţii, năvăliseră, profitînd
de foamea de devize a regimului. Ne-am trezit în plus cu polonezi,
est-germani, cehoslovacii, deşi nici ei nu stăteau pe roze cu valuta. Se
spunea la “RADIO ŞANŢ” – cea mai bună sursă de informaţii – că turiştii
care formau lungi caravane de Fiat, Renault, Volkwagen, Skoda, spre
litoral, veneau pentru sex. Româncele şi-au făcut atunci reputaţia că
sunt naive şi ieftine şi că se prindeau uşor în flirturi de o vacanţă.
De fapt, toate sperau să se mărite şi să plece definitiv din ţară.
Acesta era secretul succesului pe care îl aveau turiștii străini la
românce. Dacă erai străin, te costa nişte ciorapi de nylon, o pereche de
blugi, cîteva mese la restaurant şi multe minciuni. Fetele erau
fascinate de paşaportul pe care îl avea în buzunar respectivul. Nu mai
aveau nevoie de alte calităţi. Distracția a fost mare și de data asta. A
fost un secol vesel, indiferent de împrejurări și regim politic.
2.
“Felinarul roșu”se intitulează o carte cu subtitlul “Viața femeilor din
Casele de toleranță” – în Bucurestii anilor 30 – semnată de Dinu
Dumbravă pe care am găsit-o la Biblioteca Academiei cînd mă documentam
despre cea mai veche meserie din lume așa cum era practicată în trecut
în orașul meu. Informațiile mi-au trebuit pentru două episoade din
serialul tv “București strict secret” și romanul “Moarte unui dansator
de tango”, mai ales pentru atmosferă. (Ed.TREI, 2011).
Prostituția era reglementată de o lege din 1908. A fost în vigoare
pînă în 1949. Erau cîteva categorii 1/ cea legală, practicantele ei
aveau condicuță și erau obligate o dată pe săptămînă să mearga la medic
pentru a fi controlate (la spitalul Colentina) dacă au boli venerice. Le
găseai mai ales în Crucea de piatră, Sf.Apostoli, str.Rosetti, pe lîngă
Cișmigiu 2/ Cea practicată semiclandestin în hoteluri, etc., tolerată
de poliție 3/ Cea din case de rendez-vous. Aici operează “clandestinele
lumii alese”, cum scrie autorul. Prostituatele de aici nu sunt
înregistrate, se bucură de protecții inalte, nu au condicuță. 4/ Erau
apoi cele “care făceau trotuarul”. Circulau pe bd. Elisabeta, str.
Academiei, Calea Victoriei, spre nemulțumirea prefectului Șaita care
le-a obligat să poarte berete roșii, apoi a renunțat din cauza mulțimii
de berete roșii apărute brusc in centrul orașului. Ocupația lor nu scăpa
nimănui – agățau bărbați cu care intrau apoi în hotelurile din jur unde
ocupau vreme de un ceas o cameră. Unele țineau cameră cu chirie.
Prostituatele se clasau în funcție de tarif și clienții pe care îi
deserveau. De la cele ieftine care agățau în gări și periferii (la
Mandravela, Chibrit, Bellu), pînă la cocote, demimondene și curtezane
întreținute de personaje bogate și influente în epocă. Cele mai
numeroase nu erau cele plasate în bordeluri ci “clandestinele” Orașul
avea 800.000 de locuitori și 15-20.000 de prostituate. Numai 6000 erau
fișate de poliție….
“Fetițele”
nu erau localnice; cele mai multe erau aduse de traficanți pe trasee
bine stabilite. Pe această hartă se găsea adesea Cernăuți, pe unde erau
aduse evreice și poloneze din Galiția. Veneau și din Rusia și Ucraina.
Mai ajungeau și prin Constanța, de obicei de la Odessa. Altele din
Basarabia, prin Chișinău și Tighina. Personajele unei rețele erau 1/
traficantul propriu zis, care controla rețeaua și le închiria pentru un
timp 2/ patroanei bordelului (“țața”, sau “tanti”). Era totdeauna o
femeie, de regulă o fosta prostituată. Legea interzicea bărbaților să
dețină case de toleranță. 3/ Era apoi ’”peștele”, proxenetul (“nenea”)
care o păzea pe “fetiță”. Avea grijă să fie plătită de client, o
supraveghea să nu fugă, să nu dosească bani. 4/ Polițaiul, vardistul
care închidea ochii și-și lua partea lui 5/ medicul 6/ agentul fiscal
care dijmuia în numele municipiului activitățile bordelului 7/
prostituata. Era mereu datoare desi avea pînă la 15 – 20 de clienți pe
schimb/8 ore. Ținea din truda ei nocturnă cîți profitori ai trupului ei.
8/ Clientul…Era o întreagă industrie a sexulului care înflorise.
Existau
în București 65 bordeluri autorizate. Din acestea 16 se găseau în
perimetrul format de străzile Crucea de piatră, Cantemir, Nerva Traian,
Campoduci. O casă de toleranță avea cam 20 de prostituate cu condicuță,
înregistrate la poliție. Pe cele care făceau trotuarul – cu și fară
condicuță – le găseai pe străzile Domnița Anastasia, Brezoianu, Dr.
Marcovici, Schitu Măgureanu, Zalomit. Sau pe stăzile Calea Plevnei,
Sfîntul Constantin, Grivița, Popa Tatu, Berzei, Știrbey Voda, Gara de
Nord, Buzești. Sau pe Calea Moșilor, Sf.Gheorghe, Taica Lază, Sf.Vineri,
Calea Moșilor, Obor.
In zona “Crucea de piatră” era un adevărat cartier al plăcerilor. Cu
localuri, cafenele, lăutari, săli de jocuri. Existau curți largi care
între aprilie și noiembrie erau pline cu lăutari, grătare și
petrecăreți. Aici femeile se ofereu printre mese, la ferestre, în
poartă, pe trotuare. Erau mereu în capot, în ținută de casă. Fiecare
avea tipicul ei de agăța mușterii. Găseai “frantuzoaice”, femei fatale,
rafinate, cazone, cadîne, rubensiene, feciorelnice, gen elevă de liceu,
“rusoaice – veritabile și false, țigănci, nordice, gradne dame, tinere
de tot sau coapte. După toate gusturile. Era un exercițiu de
exhibitionism, o negustorie de tip oriental, la vedere…Clienții era din
toate straturile sociale. Venea pegra, interlopi, șuți. Proletari,
funcționari, studenți, vînzători și negustori prin piețe și magazinele
din jur. Venea și lumea bună, domni dornici de exotism, aventuri și
vulg. Era o experiență.
3. În
România suntem pe legea din 1949 dată de comunişti care interzicea
prostituţia permisă la începutul secolului printr-o altă lege. Atunci au
fost golite bordelurile şi fetele trimise in fabrici. S-au scos
damelele de consumaţie de pe bulevarde, casele de randez-vous au fost
închise şi date cu chirii proletarilor. De atunci prostituţia nu a
dispărut, şi-a schimbat formele în care a fost practicată. Din cînd în
cînd cite o reţea de curve clandestine era demascată de Miliţie, cîteva
fete intrau la puşcărie, ca exemplu de morală comunistă, dar nu şi
clienţii care le frecventau, adesea recrutaţi dintre oamenii regimului.
Uneori presa, Scînteia etc , publicau articole moralizatoare.
Securitatea şi Miliţia păstoreau această afacere cu carne vie. Se
practica masiv şi clandestin în hoteluti, în diverse case şi
apartamente.
Securitatea recruta dintre prostituate agente pe care le folosea în
spionarea străinilor care veneau cu afaceri la Bucureşti. Dar şi a
diverşilor suspecţi pentru delicte economice sau pentru cîrteli
impotriva regimului, şi pe cei care ceruseră paşaport şi aveau rude în
Occident. Li se strecura in pat o fetiţă şi asta raporta ce face si ce
zice clientul. Dacă nu colaborau fetele ajungeau la închisoare.
Curvelele erau folosite şi altfel. Cind se dădea un chef cu tovarăşi,
granguri locali sau de la Centru, erau aduse şi cîteva “bagaboante”
“pocnitori” “sugative” să îi mulţumească pe şefi.
După
revoluţie, odată cu libertatea cucerită şi prostituţia s-a practicat la
vedere – chiar dacă legea din 1949 nu s-a schimbat. Cîteva zone din
Bucureşti s-au specializat în cea mai veche meserie din lume – pe
străzile Ştefan Furtună, Mătăsari, Dristor, Iancului, Negustori, etc.
Poliţia apare cîteodată, ridică vreo 30-40 cu duba şi le dă drumul a
doua zi. De cînd cu criza, au plecat mii dintre ele în vest să îi
fericească pe occidentali. Acolo provoacă dispute cu curvele autohtone,
cum s-a văzut mai deunăzi la Paris.
În Parlament s-au propus de cîteva ori în 20 de ani legalizarea
prostituţiei, dar aleşii noştri pudibonzi, cu copii acasă, ascund sub
preş subiectul, îl amînă pentru legislatura următoare. Cîte unul, scrie
presa, mai primeşte prin hoteluri păsări de noapte, mai apelează la
internet pentru a-şi satisface fanteziile sexuale, cheama în camera de
parlamentar o call-girl, alo. Sau frecventează un anume salon de masaj
erotic. Ziarele sunt pline de anunţuri, pe alese, ca şi în hotelurile şi
restaurantele de lux. Fireşte, Poliţia închide ochii. Politicienii,
deşi destui dintre ei cumpără sex tarifat, se opun să treacă legea, din
cauza unei eventuale imagini negative. Se opune şi Biserica. Ea primeşte
în schimb prostituatele în biserică să se roage, le sp0vedeşte, le
iartă de păcate. Mai sunt şi cîteva ONG-uri active, care cu nici un chip
nu doresc să admită legalizara prostituţiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu