Împăratul Octavianus Augustus şi cultul imperial roman
Romanii au rămas extrem de surprinşi atunci când
au auzit că există o religie care s-a născut în Palestina, are origini
iudaice dar nu are legături cu religia mozaică şi Îl adoră pe un tâmplar
crucificat de stăpânirea romană, prin braţul guvernatorului Pontius
Pilatus. Până în vremea domniei împăratului roman Domitian, romanii au
confundat religia creştină cu o sectă iudaică, considerând-o
neinteresantă.
Romanii au rămas extrem de
surprinşi atunci când au auzit că există o religie care s-a născut în
Palestina, are origini iudaice dar nu are legături cu religia mozaică şi Îl
adoră pe un tâmplar crucificat de stăpânirea romană, prin braţul guvernatorului
Pontius Pilatus. Până în vremea domniei împăratului roman Domitian, romanii au
confundat religia creştină cu o sectă iudaică, considerând-o neinteresantă.
Atunci când religia creştină a fost percepută o religie aparte, distinctă de
iudaism, statul roman a scos în afara legislaţiei această nouă religie. Din
pricina neînţelegerii cultului creştin şi a purtării creştinilor, romanii au
persecutat creştinismul, deşi majoritatea celorlalte religii contemporane erau
tolerate şi chiar adoptate la Roma. Cultul imperial roman a constituit unul din
pietrele de poticnire în drumul creştinismului către reconcilierea cu Imperiul
Roman. Creştinii nu au acceptat, încă din secolul al II-lea, să participe la
cultul împăratului şi au refuzat să accepte ideea că împăraţii sunt zei în
viaţă, deşi romanii aveau altă concepţie despre cultul imperial.
Înnoirea
adusă de primul împărat roman, Octavianus Augustus, în viaţa statului roman, a
fost religioasă şi politică. Într-o societate precum cea romană, aflată la
începutul apogeului său în vremea lui Augustus, politica, viaţa civică a
romanilor şi religia erau strâns legate. Cultul imperial nu era o noutate în
sine în vremea lui Augustus, ci avea alte forme şi valenţe, fiind perceput
altfel de către păgâni faţă de creştini. Încă din perioada Republicii, romanii
erau familiari cu un cult al lui Romulus, care a devenit Quirinus, în forma sa
zeificată. În ultimul an al vieţii sale, Iulius Caesar a îngăduit să fie
ridicată o statuie a sa în Roma, ce purta inscripţia Deo
Invicto. În primii ani de domnie, Octavianus Augustus s-a îngrijit
să-i ridice unchiului său un templu la Roma, dedicat lui Divus
Iulius. Se pot face diferite speculaţii pe seama gestului lui
Augustus, dar este cert că fiul adoptiv al lui Caesar putea să fie numit Divi
Filius, datorită zeificării lui Caesar.
În vremea domniei lui
Octavianus Augustus cultul imperial roman devine o adevărată revoluţie
legislativă şi o reformare religioasă. Încă din vremea vieţii sale, Augustus a
lăsat să se înţeleagă o continuitate între cultul sacru al regilor vechi ai
Romei, începând cu Romulus, şi cultul modern, din perioada republicană şi a
principatului, adresat unchiului său şi lui însuşi. Transformarea Republicii
romane în Principat şi apoi în Imperiu, a dus inevitabil la o transformare
religioasă, în strânsă legătură cu atribuţiile lui Pontifex Maximus. Încă din
perioada războaielor civile republicane, romanii au fost fascinaţi de
personalitatea marilor lideri, precum Marius, Pompei şi mai ales Iulius Caesar.
Nu a lipsit mult până ca romanii să îl vadă pe Caesar un adevărat zeu în viaţă,
cultul dedicat lui luând o mare amploare încă din primii ani după asasinarea
acestuia.
Încă
din secolul I î.d. Hr., în societatea romană, cultul imperial, în formele sale
incipiente şi divinaţia, mai ales prin haruspicii, erau strâns legate. Acest
cult imperial roman a fost susţinut în principal de filosofia stoică, ce se
plia cel mai bine acestei noi religii, aproape civice. Reformele iniţiate de
Octavianus Augustus, de ordin civil şi religios, au fost reflectate de elemente
ale filosofiei stoice contemporane. Octavianus Augustus a fost deosebit de
onorat să poarte titlul de Pontifex Maximus, ceea ce îi permitea să tindă spre
obţinerea aşa numitei pax deorum, la modă în societatea
romană de atunci.
Un
cercetător pasionat poate descoperi existenţa unor adevărate concepte
multiculturale în perioada Imperiului timpuriu, între care dezvoltarea cultului
imperial ocupă un loc fundamental, dincolo de componenta sa religioasă. În
dezvoltarea cultului imperial, Augustus s-a bazat pe fascinaţia exercitată de
Iulius Caesar asupra oamenilor simpli. Ceva din popularitatea unchiului s-a
transmis şi spre Augustus, iar zeificarea lui Caesar a deschis un drum ce va fi
urmat de toţi împăraţii romani, până la Constantin cel Mare. Zeificarea
împăraţilor romani, fie în viaţă, fie după moarte, a fost o practică pe care
Republica romană nu o cunoştea. În practică, politica era strâns legată de
religie, marii oameni politici ai Republicii fiind aleşi pontifex, iar colegiul
acestora era prezidat de Pontifex Maximus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu